Vastuullisuus

Vastuullinen liiketoiminta tarkoittaa monenlaisia toimenpiteitä jokapäiväisessä toiminnassa ja yhteiskuntavastuun parissa. Me Burger Kingillä olemme sitoutuneita kehittämään jatkuvasti toimintamme vastuullisuutta. Tavoitteenamme on olla vastuullisuuden edelläkävijä valituissa painopisteissä sekä olla toimialamme vastuullisimpia yrityksiä. Jokapäiväisen toimintamme vastuullisuuteen kuuluu esimerkiksi laadun ja kestävän kehityksen mukaisten tuotantotapojen valvonta. Vastuullisuuteen kuuluu myös toimintamme hiilijalanjäljen seuranta ja siihen vaikuttaminen. Etsimme esimerkiksi jatkuvasti tapoja vähentää jätettä ja tarjoamme enemmän kasvisvaihtoehtoja.

Vuonna 1954 perustettu BURGER KING® on maailman toiseksi suurin hampurilaisravintolaketju. Suomessa ravintoloita operoi Restel Oy. Restelin omistaa osuuskunta Tradeka ja Restelin toiminnan vastuullisuudesta raportoidaan Tradekan vastuullisuusraportissa vuosittain. Burger Kingin omistava Tradeka on sitoutunut YK:n Global Compact -aloitteeseen, jonka mukaan kaikessa toiminnassa on otettava huomioon ihmisoikeuksiin, työhön, ympäristöön ja korruptionvastaisuuteen liittyvät periaatteet. Tradeka edellyttää omistamiltaan yrityksiltä vastuullista liiketoimintaa ja ohjaa liiketoimintansa tuloksesta vähintään 10 % takaisin yhteiskuntaan. Työmme tavoitteena on toteuttaa laadukasta ja vastuullisesti tuotettua palvelua asiakkaidemme tarpeisiin.

Burger King -ketjun toiminta Venäjällä

Ihmiset ja yhteisö

Jokaisella työntekijällämme on oikeus työskennellä turvallisessa ja terveellisessä työympäristössä. Me valmennamme nuoria työelämään ja työ kingijengissä onkin ensimmäinen työpaikka monelle nuorelle. Burger Kingissä noudatetaan lakeja ja työehtosopimuksia ja meillä on ehdoton nollatoleranssi syrjinnälle. Työntekijöille tarjotaan kanavia antaa palautetta ja kartoitamme säännöllisesti työntekijöidemme tyytyväisyyttä.

Työntekijöidemme hyvinvointia edistääksemme tarjoamme heille hyviä, minimitason kirkkaasti ylittäviä henkilöstöetuja. Restelin operoiman Burger Kingin henkilökunta kuuluu emoyhtiömme Tradekan sairauskassaan, joka tukee työntekijöidemme terveyttä maksamalla korvauksia työterveyshuoltoon kuulumattomista menoista, kuten silmälaseista ja hammaslääkärikäynneistä. Burger Kingin työsuhde-etuihin kuuluu myös mahdollisuus saada apua arjen taloudellisiin ongelmiin Palkka haltuun -hankkeen kautta.

Yhteisön hyvinvointi

Tasa-arvo ja eriarvoisuuden vähentäminen ovat arvojemme ytimessä. YK:n kestävän kehityksen tavoitteiden mukaisesti pyrimme edistämään sukupuolten välistä tasa-arvoa. Burger Kingillä onkin täysin tasa-arvoiset mahdollisuudet edetä työuralla, emmekä koskaan aseta työntekijöitämme eriarvoiseen asemaan syntyperän, sukupuolen, seksuaalisen suuntautumisen, uskonnon, iän tai muun näihin verrattavan vuoksi.

Restelin työllistävä vaikutus on suuri: vuonna 2018 työllistettiin keskimäärin 1 818 henkilöä eri brändien alle. Restel ja Burger King valmentaakin ison joukon nuoria työelämään: työntekijöistämme jopa 52 % on alle 25-vuotiaita. Olemme olleet mukana Työ- ja elinkeinoministeriön Koto-SIB-ohjelmassa, jonka tarkoituksena oli mahdollistaa maahanmuuttajille nopean polku työllistymiseen. Olemme mukana myös Kotouttaminen töiden avulla -hankkeessa sekä nuoria tukevissa Yhdessä työhön- hankkeessa. Lisäksi olemme tukeneet seksuaali- ja sukupuolivähemmistöjen tasa-arvon edistämistä vuosia.

Ympäristö

Toimimme kestävän kehityksen periaatteiden mukaisesti. Pyrimme jatkuvasti vähentämään luontoon kohdistuvia vaikutuksia ja lisäämään tietoisuutta sekä vaihtoehtoja vastuullisempaan kuluttamiseen. Olemme aloittaneet hiilijalanjäljen laskennan yhdessä muiden ketjujen ja konsernin tytäryhtiöiden kanssa, jotta voimme seurata edistymistämme ja tavoitteidemme toteutumista.

Tavoitteenamme on pienentää myös toiminnastamme syntyvän jätteen määrää. Karsimme esimerkiksi muovinkäyttöä tarjoamalla kertakäyttöisiä pillejä ja mukien kansia ravintoloissamme vain asiakkaan erikseen pyytäessä. Lisäksi pyrimme korvaamaan muovipakkaukset ympäristön kannalta paremmilla korvaajilla. Vähennämme jatkuvasti printatun materiaalin käyttöä ravintoloissamme. Lisäksi kasvatamme aktiivisesti kasvistuotteiden osuutta valikoimassamme ja kampanjoissa ja kiinnitämme huomiota tarjontamme sesonkimaisuuteen.

Tulevaisuudessa tavoitteenamme on kasvattaa uusiutuvan energian osuutta energiankulutuksessa ja rakennuttaa yhä vastuullisemmin. Toimipaikoissamme, joissa saamme itse valita sähkösopimuksemme, käytämme sähköä, jonka hiilijalanjälki on nolla. Osassa ravintoloistamme sähkö tuotetaan aurinkopaneeleilla.

Ruoka

Laadunhallinta ja tehokas omavalvonta tukevat Burger Kingin vastuullista liiketoimintaa. Ravintolatoiminnassa pelkkä maku ei ole kingi, vaan ruoan laatu on avainasemassa turvallisen ja onnistuneen ravintolakokemuksen takaamisessa. Pidämme huolta tuoteturvallisuudestamme ja ravintoloidemme laatua seurataan säännöllisesti.

Vastuullinen toimitusketju on olennainen osa liiketoimintaamme ja valitsemmekin tavarantoimittajamme tarkoin varmistaaksemme toimitusketjumme vastuullisuuden ja sen, että tarjoamme asiakkaillemme parhaan mahdollisen ravintolakokemuksen. Pyrimme myös jatkuvasti viestimään toiminnastamme avoimesti ja lisäämään läpinäkyvyyttä.